A vértesi havasok

megosztás:

Gyönyörű havas táj fogadta a Panda Klub tagjait november 17-én Várgesztesen. A mintegy húszfőnyi túrázó csoporthoz a bicskei iskolások „last minute” csapata is csatlakozott, így több mint ötvenen vágtunk neki a gesztesi várhoz vezető emelkedőnek.

Fotó: Balogh AlexandraEgy kis kitérővel kezdtük utunkat. A falu határában a völgyfenéki erdei útról száz lépcsőfok vezet fel a helyi Mária kegyhelyhez, amit libasorban megnéztünk, majd továbbsétáltunk a vár felé.

A középkorból, a Csákok idejéből ránk marad vár rusztikus falfelületein az ilyenkor vonulóban lévő, a várfalakat, kőbányákat felkereső hajnalmadarat szerettünk volna látni, de nem volt velük szerencsénk. Ha látott már valaki ilyen szép, pillangószerű hajnalmadarat, írja meg nekünk hol és mikor!

Várgesztesről mély bevágású dolomit völgyben, majd a Vértes platóján igazi téli hangulatot teremtő havas tájon Fotó: Balogh Alexandraelgyalogoltunk a Vértes szívébe, Vérteskozmára. Ebből a szép fekvésű faluból az 1940-es 50-es években a német lakosságot kitelepítették, amivel a települést sorvadásra ítélték. Néhány évtizednyi halódás után azonban a falu új, üdülő funkciót kapott. Értelmiségiek, művészek megvásárolták a parasztportákat és üdülési célra felújították a házakat, de úgy hogy az épületek tömegét, külső jellegét, a zöld felületeket megőrizték.

Ott tartózkodásunk alkalmával nagyvárosok, megyék főépítészeivel találkozhattunk, akik épp szakmai kiránduláson voltak. Elmondták, hogy Vérteskozma példáján mérik fel, hogyan lehet a hagyományos jelleget megőrizve fejleszteni egy pusztuló települést.

Fotó: Balogh AlexandraA faluból lesétáltunk a Fáni völgy bejáratához, ahol a természetvédelmi tanösvény táblái adnak szemléletes képet a dolomit völgyek földtani értékeiről és élővilágukról. Megtudtuk hol él a muflon, a kerecsensólyom, a parlagi sas és a vadmacska. A vadkanok friss nyomán haladva százéves bükkösben jártunk Felkerestünk egy, a vadak etetését szolgáló vadszórást is.

Fotó: Balogh AlexandraDélután, a túra végén a várgesztesi vadászházban tea és forralt bor várt bennünket. A vadászterem falán elhelyezett trófeák közt rábukkantunk egy 1940-ben Tiszabogdányban, a Fehér Tisza forrásánál elejtett siketfajd kakas kitömött példányára. A siketfajd hazánk mai területéről kipusztult, utolsó példányai az Őrségben fordultak elő. A siketfajd az Őrségi Nemzeti Park jelképállata, reméljük megteremtődnek az Őrségben és a Vend vidéken a visszatelepedés vagy a visszatelepülés feltételei!

A következő WWF Panda Klub természetismereti „Mikulás túra”, december 8-án, szombaton a Gerecsében, Dunaszentmiklóson lesz!

Fotók ÓriáspandaÁllatvilág kiállításNyíregyháza WWF Föld Órája cím átadás

Hírlevél feliratkozás

Szereted a természetet? Érdekel, hogy mi történik hazánkban és a nagyvilágban? Ha szeretnél többet tudni a WWF munkájáról és a természetvédelemről, iratkozz fel ingyenes online hírlevelünkre!

• E-mail cím:

Támogass!

Kérjük, adja meg telefonszámát, hogy értesüljön aktualitásainkról, sikereinkről, nyereményjátékainkról!

Kövess minket a Facebookon is!