Ködszurkálók

megosztás:

Ködbe burkolózva várta Dunaszentmiklós és a falu közepén felállított, fafaragványokból készült Betlehemes élőkép a WWF Panda Klub természetismereti túrázóit. Bár volt, akit már Pesten elriasztott az eső, a csepergősnek ígérkező idő ellenére csaknem húszan, köztük új ceglédi, budapesti érdeklődők érkeztek a 15 km-es gyaloglásra.

Fotó: Farkas SndorElőször bejártuk a disznóvágások illatától fűszeres levegőjű falut. Majd kinyitottak számunkra egy löszfalba vájt pincét, ahová be is bújtunk körülnézni. Felkapaszkodtunk a falu feletti modern kilátóra is.

Megismertük külön a fehér, majd a sárga fagyöngyöt. Ennek az élősködő életmódú, örökzöld, álbogyót termő gömb alakú cserjének fontos kulturális szerepe is van. A kelta szokás szerint a karácsonyi ünnepkörben díszítő növényként használják. Vergiliusnál Aeneas (Ankhisszész dardániai király és Aphrodité istennő fia) sárga fagyöngy ággal, az „aranyággal” nyitja meg az alvilág kapuját, ahol halott apjával és még meg nem született utódaival találkozik.

Hegyen, völgyön gyalogolva felkerestük a Gerecse hegység egyik jól eldugott erdészeti örökzöld kertjét. A HM Süttői Erdészeti Igazgatóságnak köszönhetően ciprusok, tuják, fenyőfélék színes Fotó: Farkas Sándorváltozatosságát láthattuk és csodás tobozokat is gyűjtöttünk. A kert közepén jófajta, csíkos napraforgóval feltöltöttük az óriási erdei madáretetőt. (Javasoljuk, ha lakásuknál erre van lehetőség, a télen etess, nyáron itass a madarakat és helyezz számukra ki fészekodút!)
Az erdei úton mindig belebotlunk érdekességekbe:  találtunk egy szál virágzó ibolyát, gyerektenyérnyi csigaházat, télifülőke gombát, elhagyott poszáta fészket és fakopáncs tollat is.

Délre felszállt a köd, így beláttuk a falu feletti lösz platót, ahol példás rendben szőlőültetvények sorakoznak. A Hilltop Neszmély Borászat minden egyes különálló szőlő ültetvényt ismertető táblával jelöl meg: ”Előharaszt dűlő – 120 ha – Szürkebarát – 1998”.
Fotó: Farkas SándorA szépen kiépített pincészetből vásárolhattunk egy palack italt az ünnepi asztalra és volt mód borkóstolóra is. Az itteni kilátóról már megpillantottuk a Dunát és mellékágrendszerét.
Mogyoró- és fűzbarka ágakkal (a vázában karácsonyra kihajtanak), 19 950 lépés megtételével, kellemesen elfáradva tértünk vissza hegyi falunkba, Dunaszentmiklósra.

A következő WWF Panda Klub természetismereti SZILVESZTERI túra december 31-én, hétfőn lesz. Ekkor Tatán, az angol parkban, a Cseke-tó körül nézünk körül, és itt búcsúztatjuk el a 2007-es évet.

Fotók 2015 Víz világnapjaMadárbarát munkahelyPalánták Program

Hírlevél feliratkozás

Szereted a természetet? Érdekel, hogy mi történik hazánkban és a nagyvilágban? Ha szeretnél többet tudni a WWF munkájáról és a természetvédelemről, iratkozz fel ingyenes online hírlevelünkre!

• E-mail cím:

Támogass!

Kérjük, adja meg telefonszámát, hogy értesüljön aktualitásainkról, sikereinkről, nyereményjátékainkról!

Kövess minket a Facebookon is!