WWF Magyarország

The WWF is run at a local level by the following offices...

 

Küzdelem a Föld lüktető szíveinek megmentéséért - interjú

Tudtad, hogy Európa folyóinak 60%-a nem egészséges? És azt, hogy a világ folyói és vizesélőhelyei elvesztették a biodiverzitásuk 83%-át a hetvenes évek óta? A Folyók Világnapját ünnepelve Eva Hernándezzel, a WWF Európai Élő Folyók Program koordinátorával és Therese Noorlanderrel a Coca-Cola európai fenntarthatósági igazgatójával beszélgetünk arról, mennyire fontos Európa veszélyben lévő folyóinak védelme.

Mennyire nagy problémák vannak az európai folyókkal és édesvizekkel?

Eva: Tudjuk, hogy az európai folyók 60%-a nincs jó állapotban. Néhányan persze legyintenek, hogy „akkor 40% rendben van, az nem is olyan rossz”, de ugyanezt mondanánk akkor is, ha testünk 60%-a sérülne meg, vagy otthonunk 60%-a dőlne romba? A világ folyóiban és vizesélőhelyeiben okozott kár egyértelmű jele, hogy a hetvenes évek óta elvesztették biodiverzitásuk 83%-át. Ezeknek az édesvízi élőhelyeknek az egészsége hatással van a vizünkre, a táplálékunkra és arra a képességünkre, hogy hogyan tudunk alkalmazkodni a klímaváltozáshoz – ez egy komoly téma. A jó hír az, hogy tudjuk, hogyan javíthatnánk ezen az állapoton. Meg kell sokszorozni az erőfeszítéseinket, több embert és céget kell elérnünk, illetve olyan hatóságokat vagy magánszemélyeket, akik elköteleződtek a folyók helyreállítása, vagy általánosságban a természet mellett. Végtére is ez arról szól, hogy törődünk-e az otthonunkkal.

Therese: Még mindig megdöbbent az a tény, hogy a föld vizeinek csupán 3%-a édesvíz. Ez az a víz, amit fogyasztunk, amit a növények termesztéséhez használunk, és amely életünket olyan nagy részben lehetővé teszi. Mégis, ahogy Eva is mondta, Európában a folyók 60%-a – rengeteg édesvíz forrása – rossz állapotban van. Joggal kérdezhetnéd: „Miért számít ez egyáltalán a Coke-nak?” Nos, a víz a fő alapanyagunk. Egyaránt nélkülözhetetlen az üzleti tevékenységünkhöz és szolgálja a fogyasztóinkat. Víz nélkül mindez leállna. Hogyan hagyhatnánk ezt figyelmen kívül?

Néhányan azt gondolhatnák, hogy a Coca-Cola és a WWF partnersége meglehetősen szokatlan. Mi az együttműködés titka?

Eva: Az együttműködésünk túlmutat az anyagi támogatáson: egy stratégiáról szól, egy olyan hosszú távú vízió ez, amelynek célja, olyan változások elérése, amelyek az emberek, a természet és a gazdaság javára fognak majd válni. A WWF azt akarja megváltoztatni, ahogyan a világ működik, a berögzült szokásokat. Ha képesek vagyunk hatni egy olyan vállalatra, mint a Coca-Cola, hogy meglássa a folyók egészségessé tételéből és a vizesélőhelyek helyreállításából fakadó előnyöket, akkor együtt más cégekre is tudunk hatni. Ez különösen fontos a Coca-Colával esetében, hiszen sokan viszonyítási alapként tekintenek rájuk, akkor miért is ne lehetne így a vízgazdálkodás terén? Ha a vizekért folytatott küzdelem élére állnak, mások is követni fogják őket.

Therese: Szükség van a vízre a mezőgazdasági alapanyagaink termesztéséhez, használjuk a gyártás során és létfontosságú a termékeinkhez. Ez egy közös erőforrás, amin mindannyian osztozunk: megfelelő, tiszta édesvízre ugyanúgy szüksége van a vásárlóinknak, mint a közösségeknek, amelyekben élnek. Nem tudjuk egyedül elérni a vizes céljainkat, ezért szakértők partnerségére van szükségünk. A WWF pedig tökéletes találatnak bizonyult, mert ötvözik a kimagasló tudást, a kiterjedt lokális kapcsolati hálózatokkal, mindezt úgy, hogy mindent beleadnak a céljaik elérésébe. Céljaink eléréséért dolgozunk együtt olyan szervezetekkel, mint a WWF, de emellett azt is szeretnénk tőlük, hogy tanítsanak minket és segítsenek olyan programok kidolgozásában, amelyek segítenek a nagy változások elérésében.

Hogyan segített a közös munka elérni a céljaitokat?

Eva: Ez sokat alakult az évek során. Egy időben abban segítettünk a Coca-Colának, hogy hogyan közelítsék meg a vízgazdálkodási témakört. Eleinte a fókusz csak arra irányult, hogy a Coca-Cola visszaadja a természetnek azt a vízmennyiséget, amit a termékeiben felhasznált. Aztán az együttműködés kitágulásával ez kiterjedt az ellátási láncra, attól a víztől kezdve ami az üvegbe kerül, addig a vízig amit a hozzávalók előállításához használnak. Mostanra a Coca-Cola eljutott a természeti tőke koncepciójáig és széles körben méri fel a cselekedeteinek természetre gyakorolt hatását. Ez egy jelenleg is zajló folyamat, folyamatosan illesztik be tevékenységeikbe ezt a holisztikus megközelítést. Ez a különbség aközött, hogy pénzt adsz, vagy tényleg próbálod az üzleti tevékenységedet fenntarthatóbbá tenni.


Therese: Hadd hozzak egy példát. Amikor először meglátogattam az egyik projektünket Horvátországban, ahol a vizet visszaadtuk a természetnek, mindent szépnek láttam. A WWF csapata viszont nemet mondott, a folyónak helyreállításra volt szüksége. Fogalmam sem volt, hogy miért, ezért megkértem őket, hogy magyarázzák el nekem úgy, ahogy egy hatévesnek tennék. Tegyék egyszerűvé. Amikor az édesvizekről van szó, valamint a biodiverzitás és a klímaváltozás kapcsolatát nézzük, nagyon fontos, hogy megértsük miről is van szó, ezért van szükség olyan szakértőkre mint a WWF csapata, hogy részleteiben magyarázzák el nekünk. Úgy gondolom, hogy egy kicsit mi is segítettünk a WWF-nek abban, hogy változtassanak a kommunikációjukon, illetve abban, hogy hogyan tudják a munkájuk lényegét és annak fontosságát jobban hangsúlyozni. Ezáltal több ember számára lesz érthető az üzenetük, és így jobban elkötelezetté válnak a témát érintően.

Eva: Ez így igaz. A Coca-Cola a nagyszerű marketingjének hála lényegében hangosbeszélőként. funkcionál számunkra. Tudják mit akarnak az emberek, és segítenek abban, hogy nagyobb közönséget szólítsunk meg, mint azt egyedül tudnánk. A Coca-Cola abban is segít számunkra, hogy leegyszerűsítsük az üzenetet és olyanná formáljuk, ami eléri a kívánt hatást. Úgy vélem, hogy ez egy szép szimbiózis és a Folyók Világnapja egy kiváló alkalom, hogy feltekerjük a hangerőt.

Eléritek mindazt, amit reméltetek?

Therese: A WWF-fel közös vizes projekteknek nagy szerepe volt abban, hogy elérjük a víz visszatöltési céljainkat – hatalmas mértékű édesvizet sikerült ezáltal visszajuttatnunk a természetbe. Ami számomra azonban ennél is fontosabb, hogy a helyi közösségekkel együtt tettük mindezt. Az emberek nem csak támogatták a változásokat, de meg is értették, hogy ezek miért szükségesek. Láthatták és érezhették az előnyeit, és hogy ez az, ami igazán számít.

Eva: Igen, mind a visszaadott vízmennyiség, mind a helyreállított folyók és vizesélőhelyek, mindez a rengeteg fejlődés arról szól, hogy emberek munkáját új módokon segítsük, a gazdálkodási vagy földhasználati gyakorlat fejlesztésében. Az emberek ellenállnak a változásnak, ezért néha nehéz nyitottá tenni őket az innovációkra, de igaz ez a helyi cégekre vagy kistelepülésekre is. Az összes Coca-Colával közös projektünk hatása egyaránt érezhető abban az értelemben, hogy sikerült megváltoztatni sokak nézőpontját és befogadóbbá tenni az embereket az új ötletek irányába. Ez az, amit szeretnénk megsokszorozni Európában és világszerte is.

Ami a jövőt illeti, változhat majd a munkátok hangsúlya?

Eva: Az, hogy mire fókuszál ez az együttműködés, az folyamatosan változik. A klímvaváltozáshoz való alkalmazkodás logikusan egyre relevánsabbá válik, ahogy a világ is kezd felébredni a melegedő bolygó okozta változások hatására. A legfontosabb azonban, hogy a munkák gerincét is az határozza meg, hogy maradjunk innovatívak, miközben a már működő ötleteinket egyre nagyobb mértékben valósítsuk meg. Ha vissza akarjuk állítani a biodiveriztás csökkenését, ha meg akarjuk oldani a romló vízminőséget és az elharapódzó vízhiány problémáit az európai folyók esetében, muszáj ambiciózusabbnak lennünk és nagyobb eredményeket kell elérnünk. Rengeteg a tennivaló még mind a cégek, kormányzatok és az NGO-k számára is.

Therese: A Coca-Cola és a WWF most is nagyszerű projekteken dolgozik, de úgy gondolom, hogy meg kell próbálnunk ennél is több embert és céget érdekeltté tennünk. Megvannak a módszereink, hogy hogyan tudjuk helyreállítani az édesvizeket, és ugyanígy megvannak a bizonyítékaink, hogy kik látnák ennek előnyeit. Ez nem atomfizika! Ahhoz azonban, hogy ezt nagyobb pályán folytassuk, több játékosra lesz szükségünk. Cégként megvan a lehetőségünk, hogy elkötelezzük a vásárlóinkat, az alkalmazottainkat, a kereskedelmi szövetségeket vagy a leányvállalatainkat. Teljes mellszélességgel kiállhatunk amellett amit eddig elértünk, de még többre kell törekednünk, és másokat is inspirálni arra, hogy kövessenek minket.

Mennyire érzitek kihívásnak, hogy a vízre összpontosítsatok a rengeteg egyéb környezeti probléma
mellett?


Eva: Mindenképpen kell egy nagy lökést adnunk az édesvíznek. Rengeteget hallunk a klímaváltozásról, de emlékeztetnünk kell az embereket arra, hogy az egészséges folyók és az édesvízi ökoszisztémák elengedhetetlenek a klímaváltozáshoz való alkalmazkodásban. A folyók juttatják el a vizet földjeinkre, nekik köszönhetően van mivel oltani a szomjunkat, arról nem is beszélve, hogy gondozzák az ártereket, valamint szélsőséges áradás vagy szárazság idején egyfajta ütközőként szolgálhatnak. A folyók a tájak lüktető szívei, az ő jóvoltukból jut el a víz, az energia, a táp- és üledékanyagok a megfelelő helyre, ezzel hozzájárulva az életünkhöz. Fontos, hogy ezt ne felejtsük el, és hogy mindent megtegyünk azért, hogy a médiában és a politikában is megkerülhetetlen téma legyen – hiszen jelen van, de közel sem annyira, mint kellene. Az olyan cégek, mint a Coca-Cola segíthetnek összpontosítani erre, és hogy minél több érintett valóban érdekeltté is váljon.