A WWF projektjének célja, hogy a közép- és kelet-európai vállalati szektort olyan, tudományosan megalapozott jó gyakorlatokkal inspirálja, amelyek a természetet és az üzleti életet is szolgálják.

A vállalatoknak döntő szerepük van az éghajlatváltozás és a biológiai sokféleség csökkenése elleni küzdelemben. A tőzsdén bejegyzett cégek felelősek ugyanis az éghajlat felmelegedését okozó összes kibocsátás mintegy 40%-áért1. Az élelmiszeriparra különösen nagy felelősség hárul, hiszen a Természetvédelmi Világszövetség (IUCN) Vörös listáján veszélyeztetettként felsorolt 42 100 fajból 22 900-at a mezőgazdasággal vagy akvakultúrával összefüggő tevékenységek miatt fenyeget a kihalás veszélye2. A pénzügyi ágazat akaratlanul is finanszírozza azoknak a természeti rendszereknek a pusztítását, amelyekre támaszkodik. Pedig a magánszektor akár a nettó zéró kibocsátású és természetpozitív gazdaságra való áttérés hajtóerejévé is válhat.

Hogy támogassa a vállalkozásokat ebben az átállásban, a WWF létrehozott egy olyan digitális információs hubot, amely fenntartható üzleti megoldásokhoz nyújt inspirációt és ötleteket Közép- és Kelet-Európában. Ez a platform a „The Future of Business” (Az üzleti élet jövője) nevet viseli, és szabadon hozzáférhető minden érdeklődő számára: a vállalati vezetőktől kezdve a start-up innovátorokon és az önkormányzati képviselőkön át a fenntarthatósági és természetvédelmi szakértőkig. A platform a vállalati szektornak nyújt betekintést olyan, egyes iparágak számára releváns, friss és hiteles fenntarthatósági gyakorlatokba, amelyek könnyedén átültethetők a gyakorlatba. A platform jelenleg három különböző médiafelületen fut: podcastokból, videókból és cikkekből tájékozódhatnak az érdeklődők. A „The Future of Business” podcast első évadát a világ vezető tetőablakgyártója, a VELUX támogatja. A WWF emellett különböző ágazatokra alapuló rendezvényeket fog szervezni, ahol a résztvevők megoszthatják egymással tudásukat és tapasztalataikat, valamint létrehoz egy tudományos jelentéseket és gyakorlati útmutatókat tartalmazó virtuális könyvtárat is.

„A The Future of Business-t azzal a céllal hoztuk létre, hogy megvizsgáljuk, hogyan nézhet ki régiónk jövője, és hogyan alakíthatjuk azt az emberek és a természet javára. Célunk, hogy elindítsuk a párbeszédet a fenntarthatóság mögötti üzleti érvekről – osztja meg Baráth Péter, a WWF közép- és kelet-európai regionális marketing- és partnerkapcsolatokért felelős igazgatója. – A platformot olyan, változásra eltökélt embereknek terveztük, akik mind az üzleti szektorra, mind a bolygóra pozitív hatást akarnak gyakorolni.”

A platform kezdetben öt témát bont ki: kibocsátáscsökkentés, víz- és erdőgazdálkodás, pénzügyek és élelmezési rendszerek. A podcast első, „1,5°C Emission Possible: How businesses can drive the transition towards a net-zero economy” („A 1,5°C-os kibocsátás elérhető: hogyan ösztönözhetik a vállalkozások a nettó nulla kibocsátású gazdaságra való átállást”) című epizódja a vállalatok éghajlatvédelmi szerepvállalásával foglalkozik, és már elérhető a digitális információs hubon, valamint a Google, az Apple Podcasts és a Spotify oldalakon. A beszélgetés résztvevői többek között:

  • Irene Lucius – a WWF több mint 30 éves tapasztalattal rendelkező természetvédelmi szakértője;
  • Lubomila Jordanova – a „Plan A” („A-terv”) nevű, díjnyertes, tudomány és mesterséges intelligencia által vezérelt dekarbonizációs platform megalkotója;
  • Adam Ambrozik – a vállalati szektor képviselője, a VELUX szenior közönségkapcsolati menedzsere.

„A vállalkozásoknak meg kell érteniük, hogy a fenntarthatóság nem egy mellékes tevékenység. Sokkal inkább olyasvalami, amit mélyen be kell építeni a működésük minden aspektusába. A fenntarthatóság nem csak környezetvédelmi szempontból fontos, hanem egy vállalkozás túléléséhez és hosszú életéhez is nélkülözhetetlen – mondja Lubomila Jordanova, a Plan A alapítója és vezérigazgatója. – A befektetők egyre inkább figyelembe veszik a vállalati fenntarthatósági tényezőket (ESG: Environment – Környezet, Social – Szociális, Governance – Irányítás). Kimutatható, hogy az ESG-kritériumok szerint működő vállalatok jobban képesek reagálni a krízisekre. Jelenleg egyik válság a másik után következik, így ez ma már kulcsfontosságú tényező a pénzügyek tervezésénél.”

„Az építőipar felelős a globális szén-dioxid-kibocsátás 37%-áért. Ez kétségtelenül azt mutatja, hogy sürgős cselekvésre van szükség. Dekarbonizálnunk kell az ágazatot, és fenntartható, egészséges és megfizethető épületeket kell létrehoznunk a Párizsi Megállapodás teljesítéséhez – mondta Adam Ambrozik, a VELUX közép-kelet-európai régiójának szenior közönségkapcsolati menedzsere. – A VELUX részese ennek az átalakulásnak. Fenntartható stratégiánk az üzleti tevékenységünk minden aspektusára kiterjed, beleértve a teljes értékláncunkat. Hiszünk abban, hogy egy ilyen átfogó megközelítéssel valóban hatékonyan tudjuk csökkenteni a kibocsátásunkat, és hozzájárulhatunk a Párizsi Megállapodás teljesítéséhez”.

„A vállalatokat erősen ösztönzik arra, hogy mindent megtegyenek a kibocsátás csökkentése érdekében a saját működésükben és az ellátási láncukban. A cégek befektetnek az ökoszisztémák egészségébe, a közösségek ösztönzik az innovációt, és a természetre végre úgy tekintenek, mint az egyenlet lényeges elemére. Így szeretném elképzelni az üzleti élet jövőjét a régiónkban és azon túl is” – mondja Irene Lucius, a WWF közép- és kelet-európai regionális természetvédelmi igazgatója.

A „The Future of Business” projekt a WWF-VELUX partnerség egyik tevékenysége, amelynek célja, hogy a közép- és kelet-európai vállalkozásokat ösztönözze arra, hogy lépéseket tegyenek a bolygó érdekében. 2020 szeptemberében a WWF és a VELUX Csoport ambiciózus, húsz évre szóló partnerséget indított, amelyben a cég vállalja a felelősséget múlt- és jövőbeli szén-dioxid-kibocsátásáért. Az innovatív együttműködés fókuszában – világszerte számos projekt keretében – az erdők megőrzése és helyreállítása áll. Ezzel párhuzamosan a partnerség célja a biológiai sokféleség növelése és a helyi közösségek megélhetésének javítása.

1. Insights 6: Listed Company Emissions, Generation Investment Management, 2021
2. Az IUCN kihalással fenyegetett fajokat tartalmazó Vörös listája: https://www.iucnredlist.org/#