Téged mi motivál nap mint nap vagy akár csak alkalomszerűen a munkád során? A legtöbben robotpilóta üzemmódban végezzük napi tevékenységünket, ha azonban néha történik valami igazán inspiráló dolog, vagy belekezdünk egy olyan projektbe, ami iránt szívből tudunk lelkesedni, az hosszú időre feltölt minket és extra motivációt ad a folytatáshoz. Így történt azokkal az alkotókkal és modellekkel, akik egy közös munka keretében becsempészhették munkájukba a zöld szemléletet és a fenntarthatóságot. Inspiráló történetek a Pandashop háza tájáról.

A WWF Magyarország több mint 30 éve tűzte zászlajára a hazai természet megóvását és a fenntartható életmód népszerűsítését – a szervezet a szűkös erőforrások ellenére töretlen lelkesedéssel végzi munkáját annak érdekében, hogy megóvja természeti kincseinket és cégeket, döntéshozókat és magánszemélyeket sarkalljon a fenntartható működésre és életvitelre. A munkának egyre több rétege van, amihez elengedhetetlen, hogy egy-egy projekthez a saját területükön profi külsősöket vonjon be. A lelkesedés általában kölcsönös, a közös zöld ügy mindkét felet motiválja.

Így volt ez akkor is, amikor a WWF Magyarország új, fenntartható ruházati termékek bevezetését valósította meg, odafigyelve arra, hogy a lehető legtöbb folyamatba hazai alkotókat, munkavállalókat vonjon be. A megszokott, de új köntösbe bújtatott pandalogós termékek mellett az új darabokon – pólókon, pulcsikon, vászontáskákon – így Magyarországra jellemző fajokkal körítve megjelennek az erdők és olyan hazai nagyragadozók, mint a medve, a hiúz és a farkas.

A dizájn

Hegedűs Dóra divattervező – aki külső kreatív tanácsadóként és ruházati gyártáskoordinátorként vett részt a projektben – régóta figyelemmel követi a WWF hazai munkáját, emiatt különösen örült a lehetőségnek, hogy szakmai segítségével támogathatja a szervezet természetvédelmi törekvéseit. “Nagyon szerettem a grafikussal közös brainstormingokat, azt, hogy hogyan lehet vizuálisan kifejezni egy-egy program mondanivalóját. Például az Erdő kollekció kapcsán azon dolgoztunk, hogyan lehet megjeleníteni az erdők komplexitását, annak lakóit és magát az élőhelyet, az erdők változatosságát, a növényzetet, és hogy hogyan állnak a benne lévő szereplők valamilyen folytonos, változó kapcsolatban egymással” – emeli ki Dóra, aki a magánéletében és a munkája során is igyekszik figyelni a környezettudatosságra: sokszor nyúl más területen már nem használható anyagokhoz, és olyan helyeken készülnek a darabjai, amikkel helyi szakembereket, műhelyeket tud támogatni.

“A WWF számára olyan termékeket terveztünk, amik könnyedén beépíthetők bárki ruhatárába, mindenki fog bennük találni olyan darabot, amit magáénak érezhet. Emellett fontos volt, hogy ezek a ruhadarabok arra is lehetőséget adjanak a vásárlóknak, hogy kiállhassanak valami mellett, de közben mi is adjunk vissza azáltal, hogy egy jó minőségű, tartós és vizuálisan esztétikus ruhadarabot biztosítunk. És ha már úgyis szükség van egy új pólóra, pulcsira, akkor miért ne támogathatnánk ezzel egy olyan ügyet, ami fontos számunkra?” (Hegedűs Dóra divattervező)

Hegedűs Dóra kedvence: a hiúzos póló és pulcsi

Oláh Dóra grafikus Hegedűs Dórával szorosan együttműködve álmodta meg szebbnél szebb mintáit, amik a WWF munkatársait is lenyűgözték. “Szerettem volna könnyen hordható, érthető mintákat tervezni, hiszen nem csupán egy trendi print vagy egy tudományos munka vizualizációja a projekt, hanem ezek összessége. Igyekszem szinte mindig olyan projekteken dolgozni, amik jelentős hozzáadott értékkel rendelkeznek, ez a WWF-nél egyértelmű, így azonnal igent mondtam a megkeresésre, és rendkívül hálás vagyok a lehetőségért” – teszi hozzá Dóra, aki a hétköznapokban is kerüli az egyszer használatos holmik vásárlását, és szinte teljes mértékben másodkézből beszerzett dolgokat választ a bútortól a ruházaton át az elektronikai termékekig.

“A termék nem csupán egy márkajelzést, hanem egy üzenetet hordoz magán. A pénzünkkel szavazunk, és én a természetre szavazok.” (Oláh Dóra grafikus)

Oláh Dóra kedvence: a tölgyfaleveles, szarvasbogaras termékek (póló, pulcsi, gyerekpóló és vászontáska)

A tervezés után jött a megvalósítás: az újrahasznosított anyagból készült, Ecocert minősítésű termékekre a grafikákat hazai szitanyomó műhelyekben nyomták rá, a befejező varrodai munkák pedig megváltozott munkaképességűeknek létrehozott magyarországi varrodában készültek.

A fotózás

A termékek megszületését követően a fotózásra is sor került, ami a tervezéshez hasonlóan inspiráló és vidám hangulatban telt. Donka Panna fotós számára a természet szeretete gyerekkorából ered: a Tisza partján nőtt fel, sok időt töltött a folyó mellett, és szeretné, hogy megőrizzük a környék természeti állapotát, amennyire lehet. Számára az is jó érzés volt, hogy olyan emberekkel dolgozhatott együtt, akiknek szintén fontos a jó ügyek támogatása. “Sajnos tudom, hogy nagyobb léptékben kéne változtatni ahhoz, hogy lassítsuk a klímaváltozást, de hiszem, hogy fogyasztóként döntéseimmel tudok nyomást gyakorolni” – tette hozzá Panna. Saját életében Panna tömegközlekedéssel és telekocsival utazik, az élelmiszereket pedig helyi termelőktől igyekszik beszerezni.

“Hiszem, hogy fogyasztói társadalmunkban fontos vásárlásainkkal (vagy annak hiányával) üzenni: összefogva tudunk változást elérni.” (Donka Panna fotós)

Donka Panna kedvence: a nagyragadozós vászontáska

A ruhákat bemutató modellek – mivel többen már ismerték egymást korábbról – igazi laza, családias hangulatban tölthették a fotózást, a közös ügy pedig plusz inspirációt jelentett mindenkinek. Laura, a Nagyragadozók kollekció női arca elmondta: nem volt kérdés, hogy támogassa a fotózás létrejöttét, hiszen szerinte nagyon fontos, hogy a lehetőségeinkhez mérten segítsünk a környezetünknek. “Amellett, hogy én magam is próbálok a mindennapjaimban egyre inkább odafigyelni arra, hogy minél kisebb ökológiai lábnyomot hagyjak magam után, úgy gondolom, hogy a közösségi médián való jelenlétem is felelősséggel jár, és azzal tehetek talán még többet, ha megpróbálok edukálni, vonzóvá tenni és követendő példaként bemutatni a fenntarthatóságot” – emeli ki Laura. Ruhatára nagy része turkálókból szerzett, cserélt vagy éppen örökölt darab, és követőit is a fenntarthatóság irányába próbálja terelni.

“Én is tudom, hogy mennyire hajlamosak vagyunk impulzívan vásárolni, de törekednünk kell arra, hogy a vásárlásunkat (többnyire) tudatos és átgondolt elvek vezéreljék. Ha szükségét érezzük egy új téli pulcsinak, vagy már minden rövid ujjú pólónk anyaga elhasználódott, olyan helyről vásároljunk, akik tényleg megérdemlik azt, hogy állást foglaljunk az ő nézeteik mellett.” (Laura, modell, Nagyragadozók kollekció)

Laura kedvence: a hiúzos póló és pulcsi

Sára, az Erdő kollekció női modellje sem szeret pazarolni, nem használ nejlonszatyrot vásárlás során, hanem viszi a saját vászontáskáját. “Nagyon fontos számomra, hogy úgy éljek, hogy az utókornak is élhető maradjon a Föld” – emeli ki.

“Fontos, hogy az elköltött pénz ne csak minket szolgáljon, hanem egy jó ügyet is. A WWF kemény munkájának támogatása mindenképp motiválja az embert, hogy a pénze jó helyre kerüljön.” (Sára, modell, Erdő kollekció)

Sára kedvence: a sötétzöld erdős pulcsi

Márkot, az Erdő kollekció férfi modelljét a zöld ügy mellett a fotós és a tervezők kemény munkája és elhivatottsága inspirálta. Hétköznapjai során Márk többek között szelektíven gyűjti a szemetet, a műanyag szatyor használatát pedig ő is kerüli. “Fontos számomra a környezetvédelem és a tudatos életmód. Szeretném, ha évtizedekkel később is élhető lenne a Föld” – teszi hozzá.

“Jobb érzés úgy költeni a pénzt, hogy tudom, jó célt szolgálok vele.” (Márk, modell, Erdő kollekció)

Márk kedvence: a kapucnis szürke pandás pulóver

Nonprofit civil szervezetként a Pandashopban található új ruházati termékekből származó bevételt természetvédelmi munkánkra fordítjuk, így aki akár saját magának, akár ajándékba vásárol tőlünk, nemcsak egy menő, hazai készítésű felsővel vagy kiegészítővel lesz gazdagabb, de egy jó ügyet is támogat és népszerűsít egyszerre.

Nézd meg a https://shop.wwf.hu/ kínálatát!