Mit jelent a környezeti nevelés?
„A Földet nem apáinktól örököltük, hanem unokáinktól kaptuk kölcsön” – szól a mondás, mely a híres környezetvédelmi aktivistától, David Browertől származik. Brower mindig igyekezett felhívni a figyelmet arra, hogy a természeti értékeink kizsákmányolása nem fenntartható, az elkövetkező generációk érdekeit is figyelembe kell venni. Sajnos azonban nem mindenki ennyire előrelátó.
Az ember mindennapi tevékenységei során hatással van a környezetére, bár ez sokszor nem is tudatosul bennünk.
Ahhoz, hogy bolygónk élhető legyen, tudatosan kell törekednünk a fenntarthatóságra. Ehhez azonban megfelelő ismeretekkel kell rendelkeznünk, és meg kell tanulnunk a környezetünkkel harmóniában élni. Földünk véges erőforrásait hatékonyan kell használnunk, a nem megújuló helyett a megújuló erőforrásokat kell kiaknáznunk.
Különösen igaz ez a felnövekvő generációkra, hiszen az egyre sürgetőbb környezeti problémák miatt nekik már egészen fiatal kortól át kell adnunk a természet szeretetét, tiszteletét és fontosságát – ők azok, akik már egészen kiskortól tehetnek a bolygóért és környezetünkért. A legújabb tapasztalatok szerint erre az egyik leghatékonyabb eszköz az érzékenyítő környezeti nevelés. Ez a módszer az élőlények és természeti rendszerek megismertetése által segít felismerni a fiatalok felelősségét a környezeti problémák kialakulásában, de ugyanúgy tisztázza a szerepüket a helyzet megoldásában is.
Jelenleg egy környezeti nevelési programunkkal találkozhattok országszerte középiskolákban.
A VAKFOLT című komplex színházi nevelési előadás a KÁVA Színházzal fejlesztett közös projektünk. Az előadást egy feldolgozó workshop követi, ahol valós történelmi példákkal illusztráljuk, hogyan tudunk ökológiai hálózatokat óvatlanul megbolygatni, és milyen cselekedetekkel tudunk tenni környezetünk védelméért.
Lezárult környzeti nevelési programjaink:
A WWF for Children a Lenovo Magyarország által támogatott környezeti nevelési foglalkozásunk volt 2022-23. során. A program célja VR-szemüvegekkel különböző hazai ökoszisztémák bemutatása volt. A kétszer 60 perces foglalkozások keretében kitértünk a biodiverzitás fontosságára, az ökológiai lábnyom fogalmára, és játékosan bemutattuk egy környezetvédelmi példával a közlegelők tragédiája nevű társadalmi csapdát.