Az EU LIFE Éghajlatpolitikai kormányzás és tájékoztatás programja által finanszírozott ” Balancing solid biomass for climate neutrality in CEE countries” (LIFE BIO-BALANCE) átfogó célja, hogy támogassa az EU tagállamait az alacsony szén-dioxid-kibocsátású és rugalmas gazdaságra való áttérésben azáltal, hogy helyi és nemzeti szinten is biztosítja a szilárd biomassza fenntartható előállítását és energetikai felhasználását.
A projekt koordinátora: WWF Magyarország
További partnerek: Habitat for Humanity (HfH) Bulgária, HfH Magyarország, HfH Románia, WWF Bulgária, WWF Románia.
Időtartama: 2021.07.01 – 2024.06.30 (36 hónap). A projekt első évében együtt fut a BIOSCREEN CEE projetünkkel.
Költségvetése: összesen 1,52 millió EUR, amelyből az EU-s támogatás mértéke 0,83 millió EUR (55%-os támogatási intenzitás)
Háttér
A projekt tervezését a szilárd biomassza[1] energetikai hasznosításához kapcsolódó több negatív tendencia motiválta:
Éghajlatváltozás. Az erdészeti biomassza a szén-dioxid megkötésével klímaváltozás ellen harc fontos sarokköve, viszont elégetésekor szén-dioxid kerül a légkörbe. Az EU saját tudományos intézménye, a Közös Kutatóközpont idén közzétett jelentésében[2] arra a következtetésre jutott, hogy 20 éves távlatban csak a különböző típusú finom fahulladékok előnyösebbek az üvegházhatású gázok kibocsátása szempontjából a fosszilis tüzelőanyagokhoz képest. Ezzel együtt pedig a klímasemlegesség 2050-ig történő eléréséhez a szén-dioxid megkötésének erőteljes növelésére van szükség. Mindezek ellenére a „Fit for 55” javaslatcsomag csak némileg szigorúbb fenntarthatósági kritériumokat tartalmaz az eredeti, 2018-as kritériumokhoz képest, amelyeket a tagállamoknak át kell ültetniük a nemzeti jogrendükbe. Ezért erősebb nemzeti fenntarthatósági kritériumokra van szükség. Erre különösen nagy szükség van a projekt által érintett három országban, ahol a 2030-ig szóló nemzeti energia- és klímatervek (NEKT) mindegyik esetben a szilárd biomassza energetikai felhasználásának növelését vetítik előre.
Biológiai sokféleség. Az erdőkre nehezedő nagyobb fakitermelési nyomás egyben a biológiai sokféleségre is előnytelenül hat, ezért az erdők állapotának megőrzése és javítása kulcsfontosságú lenne. Ugyanakkor a Natura 2000 országjelentés szerint a legtöbb erdőtípus esetében a természetességi állapot kedvezőtlen. A meglévő és a javasolt új uniós szintű kritériumok csak korlátozott mértékben foglalkoznak a biológiai sokféleség kérdésével.
Légszennyezés. A hivatalos adatok szerint 2017-ben Magyarországon a háztartási szintű fűtés a PM10-szennyezés 63%-áért és a PM2,5-szennyezés 87%-áért volt felelős, ami a tűzifa nagymértékű használatával függ össze. Bulgáriában a PM2,5, NO2 és O3 emissziónak tulajdonítható korai halálozások száma egymillió lakosra vetítve a legmagasabb az EU tagállamok között, Magyarország a harmadik, Románia pedig az ötödik helyen áll.
Energiaszegénység: A vidéki településeken a tűzifa-fogyasztás sokszor párosul energiaszegénységgel. Az energiaszegénységet leíró indikátorok alapján a célországok a leginkább érintett tagállamok közé tartoznak. Bulgáriában például a népesség 34%-a nem tudja megfelelően melegen tartani otthonát.
A LIFE BIO-BALANCE projekt megoldásai
A projekt három pilléren keresztül kívánja elérni az átfogó célkitűzést: nemzeti szintű szakpolitikai érdekérvényesítés, helyi szintű jó gyakorlatok kidolgozása, valamint a projekt eredmények replikációja és átültetése más földrajzi régiókba.
Nemzeti szintű szakpolitikai érdekérvényesítés
A nemzeti szintű szakpolitikai folyamat az érdekelt felek bevonásával történő, ágazatközi integrált szakpolitikai megközelítésre támaszkodik, és a következő négy lépést foglalja magában:
- Szakértői csoportok létrehozása. Mivel a szilárd biomassza fenntarthatósága ágazatközi kérdés, a szakpolitikai ajánlások kidolgozásához elkerülhetetlen az energia- és az erdészeti ágazat érdekelt feleinek bevonása, de nagy szükség van az energiahatékonysággal, az energiaszegénységgel és a környezetvédelemmel foglalkozó érdekelt felekre is. Ezért minden egyes országban nemzeti szakértői csoportokat hozunk létre, amelyek integrálják a különböző érdekelt feleket. A szakpolitikai ajánlásaink véglegesítése előtt minden vonatkozó ajánlást megvitatunk a bevont szakértőkkel.
- Szigorúbb fenntarthatósági kritériumok. Következő lépésként a már létező jó gyakorlatok és az érdekelt felekkel folytatott konzultációk alapján ajánlásokat fogunk kidolgozni a szilárd biomasszára vonatkozó szigorúbb nemzeti fenntarthatósági kritériumok bevezetésére.
- Energetikai modellezés. A projekt keretében kifejlesztett energiamodellező eszköz számszerűsíteni fogja azt a szilárd biomasszából származó jelenlegi és tervezett energiaigényt, amely nem felel meg a javasolt erősebb kritériumoknak.
- Ajánlások a klímatervek felülvizsgálatához. A tagállamoknak 2023-2024-ben felül kell vizsgálniuk a 2030-ig szóló NEKT-eket, 2025-ben pedig a 2050-ig szóló hosszú távú éghajlatváltozási stratégiáikat. A partnerek a más NEKT-ekből összegyűjtött legjobb gyakorlatok és a helyi szintű legjobb gyakorlatok (lsd. lejjebb) alapján a szakértői csoport bevonásával ajánlásokat tesznek a három célország kormánya számára arra vonatkozóan, hogy miként lehet csökkenteni vagy más, alacsony szén-dioxid kibocsátású megújuló energiaforrással fedezni az előző lépésben meghatározott energiaigényt.
Helyi szintű legjobb gyakorlatok
Mivel a szilárd biomasszával kapcsolatos helyi problémákat – mint például a szigeteltelen épületállomány, a tűzifa alacsony hatásfokú felhasználása, ez ezekből fakadó légszennyezettség és energiaszegénység – fenntarthatósági kritériumrendszerrel nem lehet orvosolni, ezért ezekre a problémákra a projekt külön megoldásokat nyújt.
- Peer-to-peer tudás- és tapasztalatmegosztó platform
Olyan online felületet fejlesztünk, ahol az önkormányzatok, végfogyasztók és kisvállalkozások megoszthatják gyakorlati tapasztalataikat arról, hogy hogyan növelték a biomassza felhasználásának hatékonyságát vagy csökkentették energiafogyasztásukat. A projekt során összegyűjtjük azokat a jó gyakorlatokat, amelyek alkalmasak arra, hogy nagyobb léptékben is elterjedjenek, és beépítjük a szakpolitikai javaslataink közé.
- Helyi, replikálható megoldások bemutatása
A közép- és kelet-európai régióban hiányoznak azok a helyi szintű megoldások, amelyek hatékonyan tudnák kezelni az energiaszegény háztartások és közösségek tűzifától való függőségét. A projekt keretében a három célországban összesen 100 ezer euró értékben biztosítunk támogatást energiaszegény közösségek számára, hogy máshol is alkalmazható jó gyakorlatot felesszenek. A 6-7 db. kiválasztott projekt koncepció kidolgozásában segítséggel lesznek a projekt partnereken kívül a szakértői csoport tagjai is. Az egy éves projektek tapasztalatait egy kézikönyv fogja összegezni.
3) Önkormányzati eszközrendszer
Az 1. és 2. lépésből származó jó gyakorlatokat és tapasztalatokat egy, a projekt országok nyelvén és angolul is elérhető, az önkormányzatokat célzó eszközkészlet foglalja majd össze.
Az eredmények replikációja és átültetése más földrajzi régiókba
A projekt a célországokon és az érintett településeken túlmutató hatást kíván kifejteni. Ezért a projekt két akciója kifejezetten a nemzeti és a helyi szintű eredmények megismétlésével és átadásával foglalkozik. A replikációs portálokon online kézikönyvek és webináriumok lesznek elérhetők helyi nyelven és angolul is. Emellett nemzeti szintű, regionális és EU-szintű konferenciákon is be fogjuk mutatni a projekt eredményeit.
[1] A szilárd biomassza energetikai felhasználása elsősorban erdészeti eredetű biomasszából történik. A projekt is elsősorban erre fókuszál, ugyanakkor a más, elsősorban mezőgazdasági eredetű melléktermékek fenntarthatósági kérdéseivel is foglalkozni fogunk.
[2] https://publications.jrc.ec.europa.eu/repository/handle/JRC122719
Kapcsolódó tartalmak
2024.11.28.
Partnerség az Élő Dunáért
2024.09.01.
Falka Napok
2024.02.13.
EUKI BIOJUST
2024.02.01.
EcoDaLLi
2024.01.15.
LIFE RESTORE for MDD
2024.01.08.
LIFE ASAP
2023.12.20.
EUKI RENewLand
2023.12.05.
MOSAIC
2023.08.23.
LECA
2022.06.22.